Beroepsvereniging en klachtenprocedure

Beroepsvereniging
Wij zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Klassiek Homeopaten NVKH (Elke, onder nummer 05-1597) en de Beroepsvereniging voor natuurgeneeskundig werkende professionals NWP (Margreet, onder nummer 1754). De klassiek homeopaten die geregistreerd staan bij de NVKH en NWP voldoen aan de hoge kwaliteitseisen die worden gesteld aan opleiding, nascholing en waarneming. De consulten worden door de meeste zorgverzekeraars geheel of gedeeltelijk vergoed (zie Tarieven en vergoedingen).

Aangesloten bij RBCZ
Onze praktijk is aangesloten bij de Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ). Dit kwaliteitsregister waarborgt de professionaliteit en integriteit van therapeuten in de complementaire zorg. Als RBCZ-geregistreerde therapeut voldoen wij aan hoge eisen op het gebied van opleiding, bijscholing en ethische beroepsuitoefening. De registratie biedt cliënten extra zekerheid over de kwaliteit van de behandeling en maakt (gedeeltelijke) vergoeding door veel zorgverzekeraars mogelijk binnen aanvullende pakketten. Klik hier voor meer informatie.

Heeft u klachten?
Indien u klachten heeft over de behandeling, kunt u deze natuurlijk met ons bespreken. Komen we er samen niet uit, dan kunt u via de NVKH en NWP een klachtenfunctionaris inschakelen. 

Klachtenprocedure NVKH
U kunt kosteloos de onafhankelijke klachtenfunctionaris van Quasir Expertisecentrum Klachtbehandeling inschakelen. Deze helpt u bij het formuleren van uw klacht en bij het zoeken naar oplossingen. De klachtenfunctionaris is door de beroepsvereniging ingehuurd om onafhankelijk en onpartijdig de klacht te behandelen. U kunt uw klacht via dit klachtenformulier indienen.

Wanneer dit niet tot een oplossing leidt, kan de door de overheid erkende Stichting Zorggeschil ingeschakeld worden. U kunt in dat geval contact opnemen met:

Stichting Zorggeschil
Postbus 24018, Utrecht
Tel.: 06-12583075 (werkdagen 09.00-17.00 uur)
Website: www.zorggeschil.nl

Als er sprake is van een ernstige klacht kan de klachtenfunctionaris u adviseren om uw klacht in te dienen bij het Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ), bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) of een civiel rechter. Meer informatie over TCZ leest u op www.tcz.nu onder het tabje.

Wilt u geen klacht indienen maar wel uw onvrede kenbaar maken bij de beroepsvereniging dan kun u contact opnemen met het secretariaat van de NVKH per e-mail of telefonisch op 0172-499595 (09.00-12.30 uur).

Klachtenprocedure NWP
U kunt contact opnemen met het secretariaat van de NWP. De klachtenfunctionaris van de Camcoöp is de persoon die vervolgens met u in contact zal treden. De klachtenfunctionaris kan u helpen uw klacht te formuleren. Soms is het al voldoende dat u uw verhaal kunt vertellen en ziet u af van verdere actie. Soms kan er bemiddeld worden en maakt men met u een afspraak over de vervolgstappen. Hier kunt u een stappenplan downloaden over hoe uw klacht in te dienen.

Lukt het niet om het geschil op te lossen met hulp van de Klachtenfunctionaris, dan zal de klachtenfunctionaris u verwijzen naar de Camcoöp geschilleninstantie. Deze onafhankelijke instantie behandelt uw klacht uiterst zorgvuldig en vertrouwelijk, onder voorzitterschap van een jurist.

Klik hier voor meer informatie over de klachtenprocedure van de NWP.